Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem vybíral v roce 1968 prezidenta

Dnes je to přesně 50 let, co abdikoval prezident Antonín Novotný. A nastal čas pro zvolení nového prezidenta.

V té době jsem - díky mimořádnému pochopení šéfredaktora pana Aloise Svobody - pracoval externě, na volné noze, pro Zpravodajský film, který vyráběl filmové týdeníky. Ty se promítaly před hlavním filmem v kinech, kam přicházely každý týden ve čtvrtek.

Tenkrát se prezident nevolil jako dnes s několikaměsíční propagací a s výběrem kandidátů. O tom, kdo bude příštím prezidentem, rozhodovalo tajně předsednictvo ÚV KSČ a na veřejnost se to dostalo až při inauguraci v den slavnostního zasedání Národního shromáždění, v sobotu 30. března 1968.

Měl jsem tu ctižádost natočit pro Zpravodajský film šot s budoucím prezidentem. Ale neměl jsem žádnou možnost zjistit, kdo jím bude zvolen. Neměl jsem kontakty na zasvěcené osoby, a tak jsem mohl jenom hádat. V úvahu přišel Alexander Dubček, Ota Šik, Oldřich Černík – o těch se povídalo mezi lidmi i redaktory novin a časopisů. Ale nikdo nic nepsal, protože se nevědělo, kdo jím bude. Já jsem již věděl, že to nemůže být nikdo z členů předsednictva komunistické strany, protože tam se rozhodovalo o všem a nikdo určitě nechtěl opustit svůj post a vyměnit ho za sice reprezentativní, ale z mocenského hlediska bezvýznamný stolec prezidenta republiky.

Jak jsem tak přemýšlel nahoru-dolů, napadlo mne jediné jméno: armádní generál Ludvík Svoboda. Tehdy již penzionovaný generál, který seděl jako badatel ve Vojenském historickém ústavu. Nebyl angažován ve straně, neměl nic společného s vládou ani s vedením KSČ a zdál se mi být takovou vysoce uznávanou osobou, která se zasloužila o osvobození Československa, ale neměla nic společného s právě odcházející garniturou politiků.

Zašel jsem za vedoucí dramaturgyní Zpravodajského filmu paní Věrou Svěrákovou a navrhl jsem jí šot o Ludvíkovi Svobodovi pro týdeník. Paní Svěráková se mne ptala, zda jsem si jist, že Svoboda bude zvolen za prezidenta a já jsem pravdivě odpověděl, že ne, ale že to cítím v kostech. Paní Svěráková mne upozornila, že poslední možnost natočit šot o generálu Svobodovi mám v úterý před sobotní volbou, ve středu se Zpravodajský týdeník vyrábí a distribuuje, a ve čtvrtek, dva dny před volbou prezidenta, se bude promítat v kinech po celé republice. A jestli nebude zvolen generál Svoboda, ale někdo jiný, mám po filmařské kariéře. Odpověděl jsem, že to risknu.

Stál jsem v úterý s kameramanem před kanceláří generála Svobody a dodával si odvahy, zda to mám risknout. V tom kolem mne prošel francouzský reportér a se svým kameramanem nás obešli a bez zaklepání vešli do dveří k panu generálovi. Došlo mi, že se nějak museli dozvědět, že prezidentem má být generál Svoboda a tak, když vyšli od něho, šli jsme dovnitř my.

Filmové týdeníky se nyní – přesně po 50ti letech promítají v neděli v 9 hodin ráno na 2.programu ČT. Tak jsem sám zvědav, co jsem tenkrát natočil. Po padesáti letech si to již nepamatuji, ale okolnosti, za kterých jsem to točil, si pamatuji dobře.

 

Autor: Karol Wild | čtvrtek 22.3.2018 14:19 | karma článku: 15,06 | přečteno: 486x
  • Další články autora

Karol Wild

Otevřený dopis panu primátorovi

Vážený pane primátore, přeji Vám k novému roku pevné zdraví a hlavně dobré nervy. Budete je ve Vaší funkci bohatě potřebovat - uvedu příklad.

30.12.2023 v 14:59 | Karma: 6,17 | Přečteno: 232x | Diskuse| Miniblogy

Karol Wild

Otevřený dopis pro paní Janků a pana Bangu

Na tomto místě jim chci oběma napsat, co soudím o blogu, který administrují. Protože si myslím, že taková vynikající možnost výměny názorů stojí za to.

23.12.2023 v 11:03 | Karma: 22,30 | Přečteno: 751x | Diskuse| Hyde park

Karol Wild

Zelenskyj a Putin podruhé

Před časem jsem zde na svém blogu, na samém počátku Putinovy vojenské akce napsal, že Putinovi jde jen o Donbas a Luhansko. Dostalo se mi výsměchu.

12.12.2023 v 23:43 | Karma: 32,30 | Přečteno: 750x | Politika

Karol Wild

SSSR a nacistické Německo rozpoutaly druhou světovou válku - podruhé a naposled

Před několika dny jsem napsal článek nesprávně nazvaný, protože na kritizovaném plakátu zněl nápis: SSSR a nacistické Německo rozpoutaly druhou světovou válku. Omlouvám se, ale...

1.12.2023 v 9:35 | Karma: 22,10 | Přečteno: 697x | Politika

Karol Wild

Nakoupíme 24 letadel F-35

Mnoho občanů se ptá, k čemu je to dobré. Tak jsem si dovolil několik poznámek, které se opírají o názory odborníků.

26.11.2023 v 18:52 | Karma: 33,47 | Přečteno: 874x | Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 167
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 946x
PhDr. Karol Wild je bývalý filmový a televizní režisér, kdysi také učitel na VŠE a na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Nyní v důchodu. 

Seznam rubrik